Govor

Jure Brkan

Poštovani potpredsjedniče sabora, poštovani državni tajniče sa suradnicom, poštovane kolegice i kolege, sve vas srdačno pozdravljam.

JLS-ovi utvrđuju javne potrebe u sportu i za njihovo ostvarivanje osiguravaju financijska sredstva iz svojih proračuna. Neke od javnih potreba u sportu za koje se sredstva osiguravaju iz proračuna JLS-ova su poticanje i promicanje sporta, provođenje sportskih aktivnosti, djece, mladeži i studenata, djelovanje sportskih udruga, sportskih zajednica i saveza, planiranje, izgradnja, održavanje i korištenje sportskih građevina itd., itd.. To su sve obaveze definirane u Zakonu o sportu u čl. 74. i 76.

Na koji način se te obaveze provode čuli smo maloprije od uvaženog kolege Ćelića, negativne primjerke, negativne primjere na slučaju u Sisku. A ja vam mogu reći kako se to radi na primjeru moga grada, grada Makarske. Znači u Makarskoj djeluje od 30 do 35 sportskih udruga, organizirane su u krovnu Zajednicu sportskih udruga grada Makarske, a zajednica se u ime svih njih obraća gradu sa zahtjevom za financiranje rada svih sportskih udruga. Grad Makarska iz proračuna izdvaja za rad zajednice sportskih udruga milijunski iznos, osigurava dodatno i financiranje sportskom klubu sa posebnim značajem Hrvatskom radničkom klubu, Nogometnom klubu „Zmaj“ dodatna sredstva. Grad posebno financira trenere u sportskim udrugama. Grad opet putem natječaja dodjeljuje dodatni iznos sportskim udrugama za organiziranje sportskih manifestacija. I u konačnici, gradski sportski centar sva svoja igrališta, borilišta, bazen, dvorane, teretane i terene daje besplatno na korištenje svim sportskim udrugama članicama zajednice sportskih udruga. Ulaganje u sport je dobro i ne možemo nikad reći da se previše uložilo u sport jer to nam se u mnogočemu isplati. Ulaganje u sport, posebno ulaganje u mlađe dobne skupine sportaša gradu daje nadu da će u budućnosti imati zdravu populaciju koja je naučila vrijedno raditi da dođe do dobrih rezultata, a u sadašnjici to ulaganje nam daje da možemo biti ponosni na rezultate tih naših sportskih timova. Međutim, ne smijemo zaboraviti ni na transparentno i zakonito trošenje proračunskih sredstava.

Evo jedan primjer, grad osigurava proračunska sredstva u zajednici sportskih udruga, a ona ta sredstva dalje dodjeljuje sportskim udrugama. U predstavničkim i izvršnim tijelima u zajednici grad nema i ne može imati svoje predstavnike. Informaciju o dodijeljenim sredstvima i kako su potrošena grad dobiva od zajednice preko polugodišnjih i godišnjih izvješća, znači po izvršenju bez mogućnosti sudjelovanja u dodjeli sredstava. I ja držim da je to dobro, bar je to praksa u našemu gradu i da je to normalno jer u suprotno kad bi grad sudjelovao u direktnoj dodijeli sredstava sportskim udrugama, e tad bi nam rekli da se politika miješa, miješa u sport i da se sredstva dodjeljuju po političkim linijama. Međutim, što kada gradu pristignu prijave od sportskih udruga da se izvršno tijelo zajednice izabralo na protuzakonit način, a da su proračunska sredstva dodijeljena metodom po babi i po stricu, a ne po stvarnim potrebama? Zar tada nije grad i tada odgovoran za transparentno i zakonito trošenje proračunskih sredstava? Ali koje mogućnosti i instrumente grad ima da provjeri istinitost tih prijava i da reagira ako su slučajno točne? Hoćemo li čekati na polugodišnje izvješće i onda raspravljati o tome ili ćemo odmah nešto poduzeti? Svaki odgovorni čelnik JLS-ova u ovom slučaju je dužan što prije pozvati sportsku inspekciju. Sportska inspekcija je ta koja može provjeriti sve prijave i utvrditi da li postoje nepravilnosti. Sportska inspekcija u cilju efikasnosti trebala bi se što prije odazvati prijavi JLS i u što kraćem roku izdati rješenje jer svako odgađanje produžilo bi period nezakonitog i netransparentnog trošenja proračunskih sredstava. Grad Makarska je jedan od rijetkih gradova u Hrvatskoj koji nije smanjio proračunska izdvajanja za sport zbog krize Covid-19.

Mislim da smo time poslali jasnu poruku koliko nam je stalo do sporta i zdravog načina života. Međutim, isto toliko koliko nam je stalo do transparentnosti i zakonitosti trošenja proračunskih sredstava. Zbog toga pozdravljam Končani prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sportskoj inspekciji jer se sa njim precizira, usklađuje i ubrzava rad sportske inspekcije za koje se iskreno nadam da će imati što manje posla u budućnosti.