Zahvaljujem poštovana gospođo predsjednice.
Poštovane zastupnice i poštovani zastupnici, pred vama je Konačni prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu RH drugo čitanje.
Izradi konačnog prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Financijskom inspektoratu RH pristupilo se prije svega iz razloga usklađivanja s odredbama propisa koji propisuje nadležnost Financijskog inspektorata u pogledu provedbe nadzora, propisima kojima se regulira sustav državne uprave, preporukama Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranja terorizma Manival te radi uvođenja eura kao službene valute u RH.
Izmjenama i dopunama zakona usklađuje se ustrojstvo i djelokrug Financijskog inspektorata RH koji se ustrojava kao upravna organizacija u sastavu Ministarstva financija, a radom koje rukovodi glavni financijski inspektor.
Nadalje, Financijskom inspektoratu se dodaju nove ovlasti i to u dijelu nadzora provedbe ovrhe nad novčanim sredstvima kod Financijske agencije i drugih pravnih i fizičkih osoba kako je to propisano odredbama Zakona o provedbi ovrhe na novčanim sredstvima te djelatnosti kupoprodaji i servisiranja potraživanja u dijelu tzv. drugih potraživanja kako je propisano odredbama Zakona o načinu, uvjetima i postupku servisiranja i kupoprodaje potraživanja.
U skladu s preporukama Odbora Vijeća Europe za procjenu mjera protiv pranja novca i financiranja terorizma Manival prema kojima Financijski inspektorat treba uspostaviti čvršći zakonodavni okvir za suradnju s inozemnim nadležnim tijelima kojim bi specificirao vrstu informacija koje može razmjenjivati dodaju se nove odredbe kojima se detaljnije uređuje područje međunarodne suradnje Financijskog inspektorata.
Isto tako, preporukama Manivala navodi se kako bi nadzorna tijela trebala revidirati i poboljšati politiku izricanja sankcija da bi one bile učinkovite i odvračajuće uz uvođenje šireg raspona korektivnih radnji i sankcija. Tako se uvodi mogućnost ograničavanja ili zabrane obavljanja određene poslovne aktivnosti ili pružanje usluge subjektu nadzora kao administrativna mjera u najduljem trajanju od 12 mjeseci.
Nadalje, u svrhu ubrzanja prekršajnog postupka i izbjegavanja nastupanja zastare prekršajnog progona dodaje se mogućnost da u predmetima u kojima su ispunjeni uvjeti za vođenje žurnog postupka prekršajni postupak može provesti i odluku o prekršaju druge odluke donijeti voditelj postupka pojedinac. U praksi to znači da će u Financijskom inspektoratu prekršajni postupak umjesto Vijeća za prekršajni postupak inspektorata moći provesti voditelj postupka pojedinac ako ovlašteni tužitelj predloži provođenje žurnog postupka. Međutim, nadležna služba za prekršajni postupak financijskog inspektorata nije u obvezi prihvatiti prijedlog ovlaštenog tužitelja za provođenjem žurnog postupka već se samo radi o mogućnosti prihvaćanja takvog prijedloga i vođenja postupka. Također prekršajne odredbe postojećeg zakona dopunjene su odnosno proširene i na počinitelje prekršaja fizičke osobe građane, dok se raspon novčanih kazni preračunava iz kuna u euro u skladu s odredbama Zakona o uvođenju eura kao službene valute u RH. U odnosu na prijedlog zakona u prvom čitanju, u konačnom prijedlogu zakona promjene su ponajprije nomotehničke naravi i to u čl. 7 st. 3 konačnog prijedloga zakona u skladu s primjedbom Odbora za zakonodavstvo Hrvatskog sabora i u čl. 15 konačnog prijedloga zakona u skladu s primjedbama Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije. Zahvaljujem.